- Thursday, May 2, 2013

Update



 masa dan sikap selalu jadi kekangan. ketandusan idea pon menyebabkan jemariku berat menari di atas keyboard. Tapi you know what, sharing kan caring. well bagi aku sejauh mana kebenaran dan petulusan perasaan kau time kau nak share sesuatu tu lah yang menjadikan caring itu bermakna. Ada paham? kalau tak faham baca berulang-ulang kali sampai faham :)

Berjalan membelah bumi bersama orang-orang yang faham ni ada kelainan dari segi perasaan dan cara pandang kita terhadap sesuatu. Contohnya kalau anda melihat sebuah fountain di tengah-tengah bandar gergasi, anda akan berfikir : ah buang duit dan tenaga buruh je nak buat benda-benda aneh macam btu dalam dunia nih. Tapi mereka mungkin berfikir : eish dia saja je tu buat benda tu kat tengah-tengah bandar besar, supaya mudah ambik wuduk. Di tengah-tengah jalan raya di pinggir bandar Eropah. Errr



Maraakeech

Maarakeech
Ini dia Kota Marakech Marocco. Ataupun dalam dunia islam dikenali sebagai Maghribi. Sebuah negara islam yang terletakk paling Barat sekali pada peta dunia. Sekarang, apa dia negara islam yang terletak pada bahagian paling timur dunia..... Malaysia? Indonesia? yaaaa, Jawapannya adalah indonesia. Sebuah negara yang terdiri daripada gugusan-gugusan pulau yang indah ini adalah sebuah negara islam. Islam pada nama, seperti mana-mana negara di atas globe yang mendakwa negaranya adalah negara islam. Sorry to say, semua itu hanya islam pada nama. dan tidak islam pada realiti. I know, truth si scary.

Baik, kembali pada cerita asal. Perjalanan ke Marocco, mengambil masa lebih kurang duua hari daripada negara Jordan, yermasuk transit di UK. perjalanan bermula pada petang 23 Januari 2010. Penerbangan daripada Amman ke London mengambil masa lima jam menggunakan pesawat EasyJet. sebuah pesawat tambang murah yang mendarat di Middle East. Termasuk Israel, eh Negara Haram Israel atau realitinya negara Palestina Terchenta.

Perasaan semasa menjejakkan kaki di London? takde perasaan sangat pun. mungkin teruja. Tapi tak seteruja ketika aku kali pertama menjejakkan kaki di Madinah :) Rindu. Berada di negara kolonial ini mengingatkan aku tentang betapa bijaknya manusia-manusia yang tinggal disini. Menyusun gerak kerja yang rapi untuk menjatuhkan sistem pemerintahan Islam di Turki pada 1924. Lapan puluh sembilan tahun yang lampau T.T  ya, mereka sanagt maju serba-serbi. Aku menyaksikan kemajuan mereka. Gatwick International Airport itu terlalu maju jika dibandingkan dengan airport-airport di Jordan. Cara berpakaian, cara bercakap, cara segala-galanya aku lihat mereka maju. Paradigm aku kot. Cara pandang aku kan. kalau aku nak pandang dorang dengan pandangan jijik, jijik lah mereka. tapi hari ini seluruh dunia ini melihat mereka (orang Puteh) dengan pandangan kebanggaan, kehidupan, kepandaian, keilmuan, ke ke kek kekkkk yang lain-lainn lah. kau fikir sendiri. Dan memang mereka begitu layak menerima pandangan-pandangan positif ini. Kau tahu tak......

pandangan ini dulu milik orang islam! tak percaya? nanti aku tunjuk. (sila baca tanpa apa-apa sentimen, kalau kau rasa pandangan ini dulu milik bangsa moro? bangsa hilang di benua amarika, bangsa asal di Pahang. suka hati kau, tapi kau kene tunjuk kat aku bukti  la. baru aku percaya)

kredit
kredit
Anda tahu ini apa? maaf gambar ke-2 terbalik. tahu tak? Kalau tak tathu drag gambar ni, masuk dalam kotak pakcik Enjin Pencari Google. saya izinkan. gitu.

ini adalah pintu masuk utama ke salah satu Kota Lama (medina Qadime) di Marocco. Tahu tak apa kat dalam? Jame3 Qaraweyem, salah sebuah universiti terawal dalam sejarah tamadun dunia manusia moden. PERTAMA DI DUNIA, aku ulang guna Capital letter :)  so, pada aku, sebuah civilization yang mampu menubuhkan sebuah universiti adalah satu masyarakat yang bukan calang-calang hebat. Kumpulan-kumpulan manusia yang menghargai apa-apa jenis ilmu yang bermanafaat kepada mereka ini adalah mereka yang layak untuk kita hormati. Eh, kau tahu tak maksud aku universiti terawal ni apa???? maknanya tiang-tiang bangunan ini lagi awal berdiri daripada menara-menara University Malaysia Sabah errr...... Hatta yuniversiti Oxford yang maha hebat itu pun lagi lambat berbandingnya.

Kau dah percaya belum? Yang orang muslim ni lebih better daripada orang-orang putih yang aku jumpa kt Gatwick.

"dah yang orang islam mengganas di Twin Tower 2009 tu apa?"

"dah yang orang islam membunuh di Boston tu apa?"

dah yang orang islam di timur tengah yang no manners tu apa!!?"

Muslim mengganas 2009  dan Boston, kau ada bukti yang kukuh ka nak sabit kesalahan kepada mereka? Sampai sekarang pun, US masih tak jumpa bukti-bukti kukuh tu tau. Selepas menceroboh Afghanistan yang US tuduh sebagai dalang pun, masih tak jumpa bukti.

US bunuh ramai warga awam, wanita, kanak-kanak, orang tua, lelaki dan lain-lain yang relatifnya lagi ramai daripada korban 2009. Sekarang siapa TERRORIS! siapa?



nukilan JebatBukanPenderhaka dengan izin Tuhannya

No comments:

Post a Comment