- Wednesday, November 2, 2011

Doa Ibu di Padang Arafah


Kasut ini, mak aku yang beli. Buruk kah, atau cantik cantik kah. Itu perkara kedua. Asalkan kasut ini mak aku yang beli. Untuk aku. Itu penting juga. Tapi yang paling penting, nilai kasut ini. Harap jelas, bukan nilai harga yang dimaksudkan tapi nilai yang lebih mahal daripada harga. Faham kan? pasal nilai itu. Ya, menifistasi kasih sayang yang tinggi! kasut baru? hatta jenama crocks *yang paling mahal pun tak mampu tanding.

Tapi ada satu lagi cara ibu menunjukkan kasihnya kepada anaknya. Doa. Mak selalu berdoa. Dan dalam doa itu terkandung permintaan kebaikan dan kesejahteraan untuk anak-anaknya di dunia dan akhirat. Tidak pernah terlintas dalam sanubari mak untuk mendoakan kebinasaan dan kecelakaan anaknya. walaupun dirinya sering disakiti. Itu aku maklum. Sedang doanya makbul.

Hari ini, doa mak berkumandang di Tanah Suci. Bakal merintih kepada Tuhannya di Padang Arafah. Kalau dulu mak berdoa di rumah. Hari ini doanya bertukar tempat. Jauh dia berjalan. Namun, isi doanya tetap sama.  Sejahteralah anakku dunia dan akhirat.


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah dia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah dia dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).
Sumber: http://www.bankislam.net/Quran/Doa_Dalam_Al_Quran/#ixzz1cYXKZkPG

lihat ayat di atas. Betapa Allah memuliakan seorang emak! *yang menangung kesusahan demi kesusahan di atas bahunya. Lihat pula sebesar manalah bahu ibu untuk menanggung kesusahan itu. Tapi dia mampu. Ya, dia mampu. Kemudian Allah ajar anak-anak mak untuk berdoa. Agar tidaklah kiranya anak itu lupa akan Ibunya. Yang berdoa setiap hari.

Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Sumber: http://www.bankislam.net/Quran/Doa_Dalam_Al_Quran/#ixzz1cYYD2VRX



Thanks mom, for nineteen years ago you threatened your life to bring me here. On earth.
happy belated birthday to BukanPenderhaka.
  
nukilan JebatBukanPenderhaka dengan izin Tuhannya

sangat manja*meow

4 comments: